
in Belarus, Georgia, and Ukraine

Government communication  Government communication  
and public resilience  and public resilience  

to propaganda during to propaganda during 
COVID-19COVID-19

Authors Ekaterina Pierson-Lyzhina, 
Oleksii Kovalenko, Lela Saralidze

Scientific editor Andrei Yeliseyeu
Language editor Paul Hansbury



This report analyses the content and efficiency of official com-
munication on COVID-19 related issues in Belarus, Georgia, and 
Ukraine. It also pays attention to pro-Kremlin disinformation 
narratives concerning COVID-19 in each of the three countries. 
The authorities in Belarus followed the worst Soviet-era policies 
by resorting to widespread censorship, propaganda, conspiracy 
theories and manipulation to downplay the risks of COVID-19 and 
distort perceptions of its consequences. The state communica-
tion in Ukraine was far better than in Belarus but suffered from 
inconsistency due to rivalry between central and regional autho
rities. The quality and consistency of Georgia’s communication 
campaign about the risks posed by COVID-19, and the counter-
measures adopted, were the strongest of the three states, though 
problems were encountered in areas populated by ethnic mi-
norities. While some pro-Kremlin disinformation narratives were 
common for all three countries, a set of country-specific claims 
were propagated by Kremlin-friendly media outlets.

ABSTRACT

January, 2021



CONTENTS

I. STATE COMMUNICATION CONCERNING COVID-19  
    IN BELARUS, UKRAINE, AND GEORGIA

4

1 | Belarus 4

2 | Georgia 8

3 | Ukraine 10

II. UNRELIABLE OFFICIAL STATISTICS IN BELARUS  
     AND UKRAINE

13

III. DISINFORMATION NARRATIVES IN PRO-KREMLIN  
       MEDIA AND COUNTRY RESPONSES TO THEM

16

1 | Common narratives 16

2 | Two-pronged propaganda assault  on Belarusians 17

3 | Ukraine-specific disinformation: a variety of means 19

4 | Georgia-specific disinformation: old wine in a new bottle 20

CONCLUSIONS 22

ABOUT THE AUTHORS 24



January, 2021

I.
State communication 
concerning COVID-19  
in Belarus, Ukraine,  
and Georgia 

1   

Belarus

At the very beginning of the outbreak 
in Belarus, the Belarusian Ministry of 
Health attempted to launch a decent 
communication campaign. In early March 
2020 its Telegram channel declared that 
closing schools and suspending mass 
gatherings would be ordinary measures 
during pandemics. However, the Minis-
try, along with other state media, quickly 
adapted to amplify President Alyaksandr 
Lukashenka’s position. He repeatedly 
diminished the dangers of COVID-19, pre-
sented the illness as less dangerous than 
the “psychosis” that it allegedly provoked, 
and proposed a number of false remedies 
including playing hockey, drinking vodka, 
eating greasy food, steaming in the sauna, 
and working in the countryside.

In Belarus, therefore, state communica-
tion fell victim to Lukashenka’s personal  

 
 
 
 
views and public authorities became 
an important source of disinformation 
about COVID-19. The Belarusian state 
media consistently spread conspiracy the-
ories and used a number of propaganda 
techniques to downplay the danger posed 
by the epidemic and portray Belarus 
in a better light than other countries. 

The communication campaign by state 
bodies and the Ministry of Health was very 
poor. The Ministry organised only a handful 
of press conferences in March and April. 
These abruptly ended in late April and not 
a single press conference dedicated  
to COVID-19 was held during the second 
wave of the epidemic. No emergency 
statements or speeches related to the 
COVID-19 epidemic were made by state 
officials. Alyaksandr Lukashenka did not pay 
a single visit to hospitals during the first



I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias5

wave of the epidemic and did a few only 
in late November and December 2020. 

The Belarusian state media’s main mes-
sage during the first wave was that the au-
thorities were keeping the situation under 
control and no emergency measures 
were needed. The state propaganda often 
underlined the fact – which the coun-
try’s healthcare system heavily relied 
on – that Belarus has a particularly high 
number of hospital beds per capita and 
a large network of sanitary epidemiologi-
cal bodies inherited from the USSR.  
The Ministry of Health did occasionally 
publish sound recommendations for 
the isolation of the elderly and vulner
able groups on its website and Telegram 
channel, but state TV and local newspa-
per reporting of these recommendations 
was insufficient and disorienting, par-
ticularly during the first wave of the epi
demic. High-level officials did not wear 
medical masks at governmental mee
tings, which undermined messages 
about the importance of taking precau-
tionary measures. A no-mask policy was 
observed during Lukashenka’s annual 
address to the nation on 4 August 2020, 
which was held indoors and attended 
by over 2,000 state officials. 

Furthermore, Lukashenka even disre-
garded safety measures during hospi-
tal visits and state media repeatedly 
showed him on COVID wards without 
a mask or gloves. Such behaviour 
sparked rumours on Telegram channels 
that the hospital visits, and Lukashen-
ka’s appearance in their “red zones” 
were staged.

The arrival of a WHO mission in the first 
half of April prompted the launch of an of-
ficial state portal, Stopcovid.belta.by, 
though it contained little useful informa-
tion. It republished official news, included 
some infographics concerning symptoms 
and extra-payments to medical personnel, 
and posted official – and unreliable –  
COVID-19 statistics. A page on the Bela-
rusian Health Ministry website featured 
recommendations for the elderly about 
social distancing, advice for sick people, 
and gave details of a telephone hotline.

In his brief, based on content analysis 
of weekly news programmes on three 
state-owned TV channels (Belarus 1, ONT, 
and CTV) during the COVID-19 first wave, 
Andrei Yeliseyeu of the EAST Center  
identified the major manipulation tech-
niques used by Belarusian state media. 
Among other things, the TV channels 
ridiculed COVID-19 and social distancing 
measures such as the ban on mass gath-
erings. In particular, one of CTV’s March 
reports, dedicated to the Belarusian na-
tional football championship, described its 
continuation and the presence of football 
fans in stadiums as “our protest against 
the pandemic.” They also claimed Bela-
rus was the best prepared state globally 
to handle the epidemic and was fully com-
pliant with the WHO’s recommendations, 
and that world leaders ultimately realised 
they had overreacted and started follo
wing Lukashenka’s “intelligent policies”.

In an attempt to play down the threat 
posed by COVID-19, Belarusian state-
owned TV channels reported that all 
deaths occurred in persons with multiple

https://gateway.euro.who.int/ru/indicators/hfa_477-5051-total-number-of-hospital-beds/visualizations/#id=19534
https://euroradio.fm/ru/lukashenko-v-krasnoy-zone-kovidnoy-kliniki-bez-maski-bez-perchatok
http://www.minzdrav.gov.by/ru/dlya-belorusskikh-grazhdan/COVID-19/
https://naviny.media/article/20200409/1586406412-kak-belorusskoe-tv-manipuliruet-novostyami-o-covid-19-opravdyvaya-liniyu


I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias6

chronic diseases. State media also con-
sistently promoted a false dilemma 
about measures against COVID-19, pre-
senting a complete lockdown as the only 
alternative to the insufficient and tardy 
state response in Belarus. Furthermore, 
state-owned TV channels claimed that  
COVID-19 was a special operation by ex-
ternal forces targeting the national econ-
omy of Belarus and other countries. 

The Belarusian state media falsely com-
pared state policies with those of Sweden. 
In fact, Sweden ran a far better informa-
tion campaign and introduced stricter 
social distancing rules than Belarus, 
although not as strict as in many other 
European countries. 

The state media in Belarus also praised 
US President Donald Trump and Brazilian 
President Jair Bolsonaro for their anti-lock-
down policies. State propaganda omitted 
any mention of international criticism and 
praised the uniqueness and effectiveness 
of the Belarusian approach against  
COVID-19. Lukashenka said in late Novem-
ber 2020, “It is important that the whole 
world realises that we walked this path 
in the right way. We did it with dignity, 
the only in the world.” Belarus’s authori-
ties ignored concerns raised by the WHO 
mission about insufficient social distan
cing measures. Instead, the state media 
falsely presented the WHO mission’s con-
clusions as praise for Belarus’s manage-
ment of the pandemic.

1  Read more in: The coronavirus outbreak in Belarus, Russia, and Ukraine. Responses by the state, business, and civil 

society, https://east-center.org/wp-content/uploads/2020/10/The-coronavirus-outbreak-BLR-RU-UKR.pdf

The Belarusian state media did not ques-
tion the state policies and cited solely those 
medical experts who praised these poli-
cies. For instance, Maria Zhurovich, Head 
of the Pulmonary Department at a Minsk 
hospital, reassured the public that the of-
ficial numbers of COVID-19 patients were 
true, that panicking diminishes a patient’s 
chances for a quick recovery, and that 
chronic diseases aggravate COVID-19 infec-
tion – all statements that official communi-
cation was heavily focused on. 

At the same time, state media diligently 
avoided discussing the strong response 
among businesses and civil society initi-
atives such as BYCOVID-191, all of which 
were organised independently of state 
bodies (read more on this topic in the EAST 
Center’s October 2020 report). If their con-
tributions were mentioned, then they were 
not attributed to members of the business 
community or civil society. State media, 
on the other hand, heavily promoted the an-
ti-coronavirus activities of GONGOs such 
as the Belarusian Republican Youth Union, 
the Belarusian Association of Women, and 
the Belarusian Federation of Trade Unions.

In response to the aggravating epidemio-
logical situation in autumn 2020, the state 
authorities stepped up communication 
about COVID-19 risks. In early November 
2020 a number of regions introduced 
regimes mandating mask-wearing in pub-
lic places, and these were extended 
to the whole country in subsequent weeks. 

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-ves-mir-ubedilsja-chto-belarus-vybrala-pravilnyj-put-borby-s-covid-19-417616-2020/
https://www.belta.by/president/view/lukashenko-ves-mir-ubedilsja-chto-belarus-vybrala-pravilnyj-put-borby-s-covid-19-417616-2020/
https://mediaiq.by/article/informacionnoe-soprovozhdenie-kampanii-po-borbe-s-covid-19-evolyucioniruet-k-rezhimu
https://east-center.org/wp-content/uploads/2020/10/The-coronavirus-outbreak-BLR-RU-UKR.pdf
https://www.belta.by/video/getRecord/5605/
https://www.belta.by/video/getRecord/5604/
https://www.belta.by/video/getRecord/5601/
https://east-center.org/wp-content/uploads/2020/10/The-coronavirus-outbreak-BLR-RU-UKR.pdf
https://east-center.org/wp-content/uploads/2020/10/The-coronavirus-outbreak-BLR-RU-UKR.pdf


I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias7

State media informed that the measure 
was largely necessitated by citizens’ overly 
relaxed and irresponsible behaviour until 
this point. In contrast to the earlier no-
mask policy, in mid-November 2020 the Be-
larus 1 TV channel showed an interview 
with chief sanitary inspector Alyaksandr 
Tarasenka in which both he and the corre-
spondent wore medical masks. 

Those who died from COVID-19 were 
reported to have had “chronic diseases” 
and were very much “victim shamed”. 
Lukashenka said of an early COVID-19 vic-
tim in Belarus: “How was it possible 
to live? [He weighed] 135 kilos. His heart 
was barely functioning, this and that was 
aching, a whole bunch of illnesses. The vi-
rus attacks weak people.” State media am-
plified insinuations that those who passed 
away due to COVID-19 infection would 
have inevitably died very soon anyway due 
to their other illnesses. During the second 
wave of the COVID-19 epidemic, Bela-
rusian officials blamed anti-Lukashenka 
protests for spreading the infection and 
the population in general for not obser
ving precautionary measures fully. 

The International Committee for the In-
vestigation of Torture in Belarus, created 
by a number of Belarusian and foreign 
human rights organisations, wrote in its 
December 2020 report that: “The state 
bodies intentionally do not undertake 
any measures to protect detainees from 
coronavirus infection and to isolate and 
treat symptomatic cases. In the light 
of mass detentions and the absence 
of preventive measures, the places 
of detentions became the places of mass 

COVID-19 infections.” Furthermore, 
as extensive journalistic research by Re-
form.by shows, based on a survey of over 
500 people released from detention, 
the prison administrations often under-
took various actions to deliberately infect 
as many prisoners with COVID-19 as pos-
sible, including by transferring persons 
with clear COVID-19 symptoms from one 
overcrowded ward to another, and sub-
sequently denied them of medical help.

State communication on health-related 
issues was often mixed with political mes-
saging. The Ministry of Health and high-
level health officials repeatedly spoke 
against peaceful protests by Belarusian 
doctors in the aftermath of 9 August 2020 
presidential election, which was marred 
with widespread torture of protesters 
by security bodies. The state media and 
officials intentionally equated the partici-
pation of doctors in solidarity chains with 
a refusal to provide medical care to pa-
tients and named such actions inhuman 
and criminal – despite doctors partici-
pating in these actions outside of their 
working hours. 

During the first wave of the COVID-19 out-
break, and amid Belarus-Russia squabbles 
over state responses to the epidemic, 
the authorities of Belarus repeatedly 
stressed their good political relationship 
with China. The Belarusian state media 
reported mutual humanitarian assistance 
with China and the Ministry of Health 
spoke of fruitful communication with 
Chinese doctors over treatment strate-
gies. Lukashenka’s power looked fragile 
in the aftermath of 9 August 2020 

https://www.tvr.by/news/obshchestvo/aleksandr_tarasenko_obyazatelnyy_masochnyy_rezhim_postepenno_vvedut_po_vsey_belarusi_/
https://reform.by/kak-mozhno-zhit-135-kg-vesom-lukashenko-prokommentiroval-novuju-smert-v-vitebske
https://www.tvr.by/news/obshchestvo/dmitriy_pinevich_v_belarusi_est_nebolshoy_prirost_zabolevshikh_sovid_19_no_nazvat_ego_burnoy_vspyshk/
https://www.tvr.by/news/obshchestvo/dmitriy_pinevich_v_belarusi_est_nebolshoy_prirost_zabolevshikh_sovid_19_no_nazvat_ego_burnoy_vspyshk/
https://www.belta.by/regions/view/nashe-zdorovje-v-nashih-rukah-karanik-o-maskah-sotsialnoj-distantsii-i-vtoroj-volne-koronavirusa-416209-2020/
https://www.belta.by/regions/view/nashe-zdorovje-v-nashih-rukah-karanik-o-maskah-sotsialnoj-distantsii-i-vtoroj-volne-koronavirusa-416209-2020/
http://www.legin.by/uploads/20201202_5fc739af6b825.pdf
https://reform.by/186258-delaetsja-vsjo-chtoby-zarazit-kak-mozhno-bolshe-ljudej-chto-proishodit-v-izoljatorah-vo-vremja-jepidemii
https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=26199&LangID=E
https://isans.org/articles/kak-bt-uchit-zhizni-belarusskih-vrachej-net-protestam-i-emigraczii.html
https://isans.org/articles/kak-bt-uchit-zhizni-belarusskih-vrachej-net-protestam-i-emigraczii.html


I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias8

presidential election and he had to in-
tensify political relations with the Krem-
lin. Belarusian state propaganda largely 
developed in lockstep with Russia’s after 
the August election, and coronavirus-re-
lated mentions of Russia became more 
favourable. In one of its October weekly 

news programmes, the Belarus 1TV chan-
nel claimed that Belarus certainly defea
ted COVID-19, celebrating the fact that 
Prime Minister Raman Halouchanka had 
been vaccinated with the Russian vaccine 
and hinting at an imminent rollout of a na-
tionwide vaccination programme. 

2   

Georgia

Georgia’s “Stay at home” slogan spear-
headed a rather efficient and coherent 
campaign on the dangers of the corona-
virus, although public communication 
in areas populated by ethnic minorities 
was troubled. 

As part of the state of emergency between 
16 March and 22 May 2020, the Georgian 
government temporarily closed all schools 
and universities, citing the need to protect 
the elderly. The government drew atten-
tion to the social structure of the typical 
Georgian family, where several generations 
often live in one household. As the num-
ber of infections surged during the epide
mic’s second wave in the autumn, mainly 
due to tourism and the parliamentary elec-
tion campaign, the official message was 
changed to “Learn to live with Covid”.  
 
Print media, public and private TV chan-
nels actively solicited comment from

2  They included: Tengiz Tsertsvadze, Director of the Infectious Diseases Hospital; Amiran Gamkrelidze, Head 
of the National Center for Disease Control; Paata Imnadze, Scientific Director of the National Center for 
Disease Control; Marina Ezugbaya, Medical Director at the Tbilisi Infectious Diseases Hospital; Marina 
Endeladze, Head of the Isolation Ward of the Infectious Diseases Hospital; Levan Ratiani, Director of the First 
University Clinic, and others.

 
 
 
 
epidemiologists and doctors2. At the same 
time, private TV channels criticised chief 
epidemiologists for taking part in govern-
mental events during the parliamentary 
election and thereby ostensibly endorsing 
the political party Georgian Dream. 

COVID-19-related information was also 
communicated through mobile opera-
tors who distributed text messages, one 
example read: “Stay at home and save 
your loved ones.” Public transport carried 
announcements relaying governmental 
regulations regarding COVID-19 and urged 
the wearing of medical masks.

The Interagency Coordination Council 
(ICC), chaired by Prime Minister Giorgi Ga-
kharia, held daily briefings from the start  
of the pandemic which were broadcast 
live. Unlike in Belarus, journalists were 
allowed to ask questions. While the epide-
miological situation was largely taken 

https://www.radiotavisupleba.ge/a/30739930.html


I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias9

under control by the end of the first wave, 
the Georgian authorities, particularly 
Prime Minister Giorgi Gakharia during his 
speech at the parliament’s plenary session 
on 27 May, frankly noted the difficulty 
of predicting how the epidemic would 
develop in the autumn. 

The official website for information,  
Stopcov.ge, promoted a national hotline 
and recommendations by the National 
Center for Disease Control and Public 
Health (NCDC) and the WHO. It was made 
available in Georgian, English, Azeri, Ar-
menian and Abkhaz languages, and later 
on in Ossetian too. Stopcov.ge contained 
statistics about the number of confirmed 
cases in Georgia in the previous 24 hours, 
a description of symptoms, instructions 
for persons with symptoms, and a FAQ 
section. The NCDC website also con-
tained COVID-19 related information 
including guidance and recommenda-
tions for various segments and groups 
of the population, but this has only 
been available in Georgian and English. 
Another website Covdata.ge presents 
the data by the Johns Hopkins University 
and the official Georgian data. 

In April–May 2020, research conduct-
ed by the European Regional Bureau 
of the World Health Organization in con-
junction with the WHO Country Office 
in Georgia found that 76–84% of respond-
ents believed that the Georgian govern-
ment had taken adequate and timely 
measures for preventing COVID-19 and 
that 90% were aware of the symptoms 
and transmission routes of COVID-19, and 
following preventive measures. 

The authorities of Georgia faced chal-
lenges to effectively communicate coro-
navirus-related information in ethnic-mi-
nority languages. Among others, this was 
the case with the Azeri-populated villages 
of Mushevani in the Bolnisi municipali-
ty and Shulaveri village in the Marneuli 
municipality. These areas showed resis
tance to respecting the strict quarantine 
from 23 March to 22 May, attributing their 
disregard for the quarantine to a lack 
of information and difficulties selling their 
agricultural products. Although the local 
authorities allocated vehicles to facilitate 
the transport of agricultural goods from 
Marneuli to Tbilisi and promised further 
support, the measures were insufficient 
and resulted in local farmers’ unsold fresh 
produce being left to rot and waste.

The Georgian Office of the State Minister 
for Reconciliation and Civil Equality pre-
pared and distributed up to 100,000 bro-
chures in Azerbaijani and Armenian lan-
guages to ethnic minorities in Kvemo-Kartli, 
Samtskhe-Javakheti and Kakheti, densely 
populated villages far from municipal 
centres which have limited access to infor-
mation via electronic channels. The state 
authorities also trained specialists 
to staff government hotlines providing 
services to Georgian citizens, including 
ethnic Azeri and Armenian communities, 
and on the procedures of obtaining spe-
cial permits for travel during the lock-
down period. In the city of Marneuli, 
located in the south of Georgia close 
to the border with Azerbaijan and Ar-
menia, where many nationalities coexist 
and use Russian as a language of com-
munication, as well as in Georgian 

http://www.parliament.ge/ge/saparlamento-saqmianoba/plenaruli-sxdomebi/plenaruli-sxdomebi_news/parlamentma-sagangebo-mdgomareobis-dros-saqartvel
https://stopcov.ge/
https://www.ncdc.ge/default.aspx?language=en-US
https://en.covdata.ge/
https://www.covid19healthsystem.org/countries/georgia/livinghit.aspx?Section=1.5%20Testing&Type=Chapter#1Healthcommunication
https://civil.ge/archives/348186
https://www.facebook.com/SMRCEgeorgia/
https://www.facebook.com/SMRCEgeorgia/
https://www.facebook.com/SMRCEgeorgia/


I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias10

villages close to the self-proclaimed 
republics of South Ossetia and Abkhazia 
where the internet is barely accessi-
ble, the communication campaign also 
encountered problems. In order to in-

crease access to information by ethnic 
minorities, the Georgian authorities 
provided translations of the live daily 
briefings on state TV in two minority 
languages.

3   

Ukraine

According to the early April 2020 survey, 
“Measuring Worldwide COVID-19 Attitudes 
and Beliefs”, as many as 86% of Belaru-
sians found their government’s reaction 
insufficient while only 34% of Ukrainians 
did so. The communication campaign 
by the Ukrainian authorities was, however, 
far from satisfactory because of its incon-
sistency during both the first and second 
waves of the epidemic. 

The Ukrainian authorities attempted 
to cover up the lack of medical supplies 
for acute care, including insufficient quan-
tities of personal protective equipment, 
and the very slow pace of the coronavirus 
testing. Moreover, Kyiv health officials and 
municipal leaders communicated con-
flicting information about the epidemic 
and countermeasures to it. For instance, 
Kharkiv and Odesa municipal autho
rities did not comply with the decision 
of the Presidential Administration to tem-
porarily close grocery markets.

The conflicts between central and regional 
Ukrainian authorities over the response 
to COVID-19, which are described in more 
detail in the EAST Center’s October 2020 
report “The coronavirus outbreak in Bela-
rus, Russia, and Ukraine. Responses

 
 
 
 
by the state, business, and civil society”, 
sparked miscommunication and mis-
trust among Ukrainians. While Chief 
Sanitary Doctor of Ukraine Viktor Liashko 
and Health Minister Maksym Stepanov 
affirmed the importance of an exten-
sion to the quarantine, many city may-
ors in Ukraine instead spoke of a re-
turn to normal life and the reopening 
of the economy. 

This communication crisis between central 
and regional authorities took a new turn 
in November 2020 when the Ukrainian 
government introduced a nationwide 
ongoing “weekend quarantine”. The may-
ors of Lviv, Ivano-Frankivsk, Mukachevo, 
Zhytomyr, Cherkasy, Mykolayiv, Ternopil 
and Odesa disobeyed the new regulations, 
explaining their resistance by the concern 
for local entrepreneurs. 

Instead of providing consistent informa-
tion on the risks posed by COVID-19 and 
state measures against it, many leading 
Ukrainian media focused public attention 
on the struggling economy. While some 
people were overwhelmed by the inconsis
tencies in the information flows, others got 
tired of the “infodemic”, an overabundance 
of information on COVID-19, some accurate

https://covid19-survey.org/results.html
https://www.oecd.org/eurasia/competitiveness-programme/eastern-partners/COVID-19-CRISIS-IN-UKRAINE.pdf
https://www.oecd.org/eurasia/competitiveness-programme/eastern-partners/COVID-19-CRISIS-IN-UKRAINE.pdf
https://www.pravda.com.ua/news/2020/04/21/7248774/
https://east-center.org/wp-content/uploads/2020/10/The-coronavirus-outbreak-BLR-RU-UKR.pdf
https://east-center.org/wp-content/uploads/2020/10/The-coronavirus-outbreak-BLR-RU-UKR.pdf
https://mind.ua/openmind/20210815-koronavirus-vs-vlada-5-pomilok-derzhavnih-komunikacij-za-temoyu-covid-19
https://www.kmu.gov.ua/en/news/uryad-zaprovadiv-karantin-vihidnogo-dnya-onovleno
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraines-coronavirus-cases-are-surging-can-the-media-tackle-public-complacency/


I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias11

and some not, making it hard for many peo-
ple to distinguish truth from falsehood.

According to the Public Interest Research 
Lab’s research, inconsistencies in the state 
authorities’ communication about the 
health crisis aroused fears among Ukrai
nians for their health and for future 
socio-economic condition. This, in turn, 
converted into political distrust and critical 
attitudes towards the government and 
made Ukrainians more vulnerable to dis-
information. According to polls, by the end 
of 2020 almost 80% of Ukrainians did not 
trust the Ukrainian parliament and go
vernment officials. 

The Ukrainian government created a num-
ber of websites and information chan-
nels about the health crisis. The website 
Covid19.gov.ua has featured information 
updates about COVID-19 and lockdown 
measures in Ukraine. Initially the website 
lacked a news section and updates con-
cerning the spread of COVID-19 and data 
on testing, hospitalisation and patient 
recovery. Since the addition of such infor-
mation, the website has become a major 
source of data for Ukrainian mainstream 
media outlets. The Ministry of Economic 
Development also created a web-portal 
with information about COVID-19 and 
the challenges for small and medium- 
sized businesses. 

By the end of the first COVID-19 wave 
in Ukraine, there were reports of fatigue 
among the population caused by exten-
sive coverage of the epidemic. The data 
of the Institute of Mass Information 
showed that the number of stories related 
to the health crisis in Ukrainian media  

decreased from 58.5% in April to 27% 
in May. Moreover, many of these sto-
ries focused on the social and economic 
consequences of COVID-19 rather than 
on the crisis in the healthcare system. 
At the same time, public demand for basic 
knowledge about COVID-19 remained 
rather high throughout spring 2020.

The Ukrainian authorities often, although 
to a lesser extent than in Belarus, used 
the “all is under control” message, a com-
mon Soviet legacy. In late April the presi-
dent’s office claimed that regional hospi-
tals had sufficient medical equipment and 
supplies. In fact, according to monitoring 
across the country by the Ukrainian NGO 
StateWatch, as of late March 2020 just 7% 
of hospitals confirmed they were suffi-
ciently equipped with biohazard suits, 
nitrile gloves, and respirators. 

The most striking shortages were in the 
conflict-stricken Donbas areas bordering 
the occupied territories. These areas are 
populated by many internally displaced 
people from the occupied territories 
and a large elderly population. During 
the first wave of the epidemic, just two 
laboratories functioned which performed 
140 COVID-19 tests per day. The number 
of daily tests increased by 50–100 after 
a third laboratory was opened in May. 
By early June 2020 the backlog of blood 
samples awaiting analysis reached almost 
4,000. Hence the number of confirmed 
cases in the Donetsk region was unre-
alistically low in comparison with other 
Ukrainian regions. 

Since the Ukrainian government used 
a significant portion of its COVID-19 Fund 

https://drive.google.com/file/d/1WlIhmuERa4DFwxD-_kgcAwP2tuluOMqZ/view
https://drive.google.com/file/d/1WlIhmuERa4DFwxD-_kgcAwP2tuluOMqZ/view
https://interfax.com.ua/news/general/702301.html
https://covid19.gov.ua/
https://sme.gov.ua/covid19/
https://imi.org.ua/monitorings/konstruktyvna-zhurnalistyka-vs-padinnya-doviry-do-media-i33795
https://imi.org.ua/monitorings/covid-19-vidhodyt-na-drugyj-plan-zvit-z-monitoryngu-onlajn-media-i33275
https://nv.ua/ukraine/politics/koronavirus-v-ukraine-dostatochno-li-oborudovaniya-v-bolnicah-novosti-ukrainy-50084061.html
https://statewatch.org.ua/publications/rezul-taty-monitorynhu-pro-hotovnist-likaren-ukrainy-do-shpytalizatsii-khvorykh-na-covid-19/
https://www.bbc.com/ukrainian/features-53002063
https://www.bbc.com/ukrainian/features-53002063
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/finance-minister-marchenko-its-normal-to-spend-covid-19-fund-on-road-repairs.html
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/finance-minister-marchenko-its-normal-to-spend-covid-19-fund-on-road-repairs.html


I. State communication concerning COVID-19  in Belarus, Ukraine, and Georgias12

on large construction projects and road 
repairs, not a single ventilator had been 
bought with this money by late Septem-
ber 2020. According to Mariya Hrishyna 
from the  “Uniting against Covid-19” 
Initiative, as of late November, Ukrainian 
doctors continued experiencing a deficit 
in personal protective equipment, in-
cluding gloves and medical face masks. 
The lack of protective gear in Ukraine 
resulted in very high morbidity among 
medical workers. As of 21 June 2020, 
5,998 Ukrainian medical workers had 
tested positive with COVID-19, which was 
17% of all identified cases.

Ukrainian media professionals concluded 
in July that many Ukrainians still won-
dered why some businesses were open 
while others were ordered to shut down, 
and why in some public places custom-
ers were required to wear face masks 

and not in others. The Ukrainian public 
was therefore not properly informed 
about the nature of such inconsistencies 
and the logic behind some anti-coronavi-
rus measures. 

The already-mentioned study of  public 
opinion by the Public Interest Journalism 
Lab found that in April–May 2020 there 
was still a high demand for additional in-
formation about testing procedures and 
availability, and for clear and reliable 
information about the use of face masks 
and other protective measures. The re-
port proposed specific recommendations 
to the media and state authorities for 
enhancing COVID-19 communication, 
which included the need for well-ex-
plained rationale behind the govern-
ment’s actions, the use of original for-
mats to present content, and the need 
to provide more local coverage.

https://ti-ukraine.org/en/blogs/how-is-money-from-covid-19-fund-spent/
https://life.pravda.com.ua/columns/2020/11/25/243148/
https://life.pravda.com.ua/columns/2020/11/25/243148/
https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3049209-v-ukraini-17-hvorih-na-covid19-mediki.html
https://cedem.org.ua/news/media-ta-covid-19/
https://drive.google.com/file/d/1WlIhmuERa4DFwxD-_kgcAwP2tuluOMqZ/view
https://drive.google.com/file/d/1WlIhmuERa4DFwxD-_kgcAwP2tuluOMqZ/view


January, 2021

There are worldwide difficulties handling 
COVID-19 data and reports point towards 
severe undercounting of COVID-19 deaths 
in many countries. However, the reliability 
of official statistics in Belarus and Ukraine 
deserves particular attention. Available 
evidence suggests that undercounting 
in Belarus has been particularly severe 
due to intentional manipulation of statis-
tics and consistent censorship. In Ukraine, 
the problems with COVID-19 data largely 
stem from poor testing capabilities.

Collective memory in Belarus and Ukraine 
is marked by the legacy of the non-trans-
parent management of the Chernobyl 
nuclear disaster. Consequently, journa
lists and expert communities robustly 
challenged official statistics on COVID-19, 
especially data on the numbers of deaths. 
Around 64% of Belarusians and 60% 
of Ukrainians considered official statis-
tics as factually untruthful, according 
to the survey “Measuring Worldwide 

COVID-19 Attitudes and Beliefs”. The share 
of residents doubting official statistics 
in Belarus and Ukraine has likely in-
creased in the months following the sur-
vey (late March – early April) in the wake 
of additional, reliable evidence of signifi-
cant flaws in official statistics.

In Belarus, expert assumptions about 
the intentional underreporting of iden-
tified COVID-19 cases were confirmed 
by occasional leaks of alternative data. 
At one governmental meeting in early  
May 2020, Alyaksandr Lukashenka 
showed a graph depicting daily identified 
COVID-19 cases in Belarus since the be-
ginning of the epidemic, which only partly 
coincided with official reports. It followed 
an inadvertently disclosed document that 
showed the numbers of new daily  
COVID-19 cases exceeded 1,100 by late 
April, whereas in the public reports daily 
case numbers never went over 1,000 dur-
ing the first wave. 

II.
Unreliable official  
statistics in Belarus  
and Ukraine 

https://population-europe.eu/policy-insights/common-pitfalls-interpretation-covid-19-data-and-statistics
https://covid19-survey.org/results.html
https://covid19-survey.org/results.html
https://euroradio.fm/ru/na-diagramme-v-rukah-lukashenko-bolshe-1-tysyachi-novyh-sluchaev-covid-19-v-den


14 II. Unreliable official statistics in Belarus and Ukraine

In a similar fashion, the numbers of new-
ly identified cases oscillated around be-
tween 900 and 984 for around two weeks 
in late October – early November 2020. 
Yet the leaked document showed that, 
on 30 October 2020, in the city of Minsk 
alone the number of newly identified 
COVID-19 cases3 reached 1,659. There-
fore, depending on the capital’s share 
of COVID-19 positive cases, the actual 
numbers of daily identified cases in Be-
larus as a whole around that time could 
be 4,000–9,000, or more. Furthermore, 
another artificial limit of 2,000 cases per 
day was apparently set by the Belarusian 
authorities in December 2020. An analy-
sis of official statistics also suggests that 
limits for daily numbers of deaths from 
COVID-19 were also established at seven 
and ten as the maximums to be repor
ted during the first and second wave, 
respectively. 

The authorities of Belarus consistently 
avoided providing region-level data 
on COVID-19. A map containing very ba-
sic regional data was available at official 
website Stopcovid.belta.by at the very 
beginning of the epidemic, but it was 
removed in the first half of April 2020. 
By mid-April the website also stopped 
providing information of the number 
of patients in intensive-care units and 
the number of first-line contacts placed 
in obligatory isolation. The Belarusian 
authorities did not respond to a call for 

3  Minsk constitutes around 20% of Belarus’s total population. However, high-ranking Belarusian health officials stated 
around that time that almost a half of identified COVID-19 cases in the country fell in Minsk. It is hard to say how 
truthful that statement was given prevailing political considerations which sought to discredit large anti-government 
protests which were taking place in the capital city.

transparency made by independent 
media outlets and the Belarusian Associ-
ation of Journalists. 

State local newspapers either censored 
any statistics pertaining to COVID-19 in re-
spective localities or attributed the in-
crease in pneumonia cases to other 
reasons. A telling example was an article 
published in April 2020 by a local newspa-
per in the Rasony district under the title: 
“There is no coronavirus in Rasony but 
medics register an increased incidence 
of pneumonia.” During the first epidem-
ic wave a number of local newspapers’ 
websites deleted previously-published 
articles containing statistics on the num-
ber of hospitalisations with pneumonia. 
Despite these enormous censoring efforts, 
it was still possible to learn indirectly from 
publications about a surge of morbi
dity across the regions. Most obviously, 
the news reported on the reprofiling 
of more and more local hospital units for 
the treatment of COVID-19 patients.

The state media in Belarus kept its si-
lence on the sobering mortality statis-
tics for Belarus which were published 
on the UN’s data portal. Official data 
in Belarus reported 398 deaths from 
coronavirus by July 2020, but it follows 
from the analysis of the mortality data 
provided to the UN that the most likely 
total number of excess deaths in April–
June 2020 was around 6,730. Hence, 

https://t.me/euroradio/10087
https://www.dw.com/ru/%D0%BE%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%B8-%D0%B2-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B8-%D0%BE-%D1%87%D0%B5%D0%BC-%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%87%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%8E%D1%82-%D0%B3%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%BC%D0%B8-%D0%B8-%D0%B2%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8/a-53206627
http://www.rossonka.by/?type=news&id=4329
https://reform.by/176569-rajonki-donosjat-tjazhelaja-situacija-s-koronovirusom-po-vsem-regionam
https://medium.com/@mastitsky/estimating-covid-19-excess-deaths-in-the-republic-of-belarus-316ca80481ed
https://medium.com/@mastitsky/estimating-covid-19-excess-deaths-in-the-republic-of-belarus-316ca80481ed


15 II. Unreliable official statistics in Belarus and Ukraine

official reports in Belarus downplayed 
the death toll by 15–20 times. Instead 
of scrutinising unreliable national sta-
tistics and discussing the difficult epi-
demiological situation, Belarusian state 
propaganda focused its news agenda 
on alleged social and economic “chaos” 
in Ukraine and Western countries due 
to the epidemic.

State bodies did their best to conceal 
the mortality statistics. When indepen
dent media wrote about such statistics 
in the third-largest Belarusian city, Ma-
hiliou, based on the records of the local 
civil registry, these reports were deleted 
from the website within a few hours. 
It followed from the information provided 
by the local civil registry that the num-
ber of deaths for January–November 
2020 in Mahiliou was about 20% higher 
than the average number of deaths for 
the previous five years.

Unlike in Belarus, Ukrainian authori-
ties did not attempt to conceal or lower 
the number of deaths from COVID-19. 

However, particularly during the first four 
months of the health crisis, the num-
ber of COVID-19 incidents and deaths 
was unrealistically low, mainly because 
of the very low rates of coronavirus 
testing. By January 2021 Ukraine had 
performed 128,000 COVID-19 tests per 
million population, which is the second 
lowest rate in Europe after Albania. 
The numbers for Belarus and Georgia 
were 428,000 and 474,000, respectively.

In addition to the shortage of COVID-19  
tests and laboratory equipment, Ukraine 
lacked an accurate electronic database 
of registered deaths, which also put 
in question the reliability of official sta-
tistics reports. During the second wave, 
President Volodymyr Zelenskyy raised 
the issue of the reliability of the statistics 
and demanded improvements. Minis-
ter of Health Maksym Stepanov reacted 
by justifying the low numbers, claiming 
that many people coped with the disease 
in self-isolation without reporting their 
illness to the state health authorities. 

https://reform.by/185637-manipuljacii-bt-v-osveshhenii-jepidemii-haos-v-zapadnyh-stranah-belarus-ostrovok-uspeha
https://news.tut.by/society/713066.html
https://news.tut.by/society/713213.html?c
https://www.chathamhouse.org/2020/04/fighting-covid-19-ukrainian-way
https://www.chathamhouse.org/2020/04/fighting-covid-19-ukrainian-way
https://www.president.gov.ua/en/news/prezident-vimagaye-dostovirnoyi-statistiki-tih-hto-poborov-c-64849
https://www.president.gov.ua/en/news/prezident-vimagaye-dostovirnoyi-statistiki-tih-hto-poborov-c-64849


January, 2021

1   

Common narratives

Pro-Kremlin media published a multitude 
of materials on COVID-19 for audiences 
in Belarus, Georgia, and Ukraine. These 
have argued that the European Union, 
the US, and the West as a whole are 
ineffectually coping with the pandemic 
and doomed to disintegration. One com-
mentator for Sputnik said: “The EU has 
in fact already collapsed because there 
is no leadership.” A popular pro-Kremlin 
propaganda outlet, Ukraina.ru, echoed 
this message saying that: “The West 
is psychologically broken. It agrees with 
its defeat. The single powerful struc-
ture has broken apart.” Sputnik guests 
claimed that one of the reasons behind 
the EU’s failure to successfully counter-
act COVID-19 was Russophobia. Another 
regular Sputnik contributor predicted 
the disappearance of some European 

 
 
 
 
countries due to the pandemic, while  
a Ukraina.ru commentator made it clear 
that Ukraine is on this list.

Pro-Kremlin sources in all three coun-
tries questioned solidarity within 
the EU and between the US and other 
Western countries. They also promoted 
the view that the virus was artificially 
created by the West to harm Russia 
and China, while asserting that Chinese 
and Russian policies for containing 
COVID-19 should serve as a model for 
the rest of the world.

Building on this assertion of Russia’s su-
periority compared to the West in fighting 
COVID-19, pro-Kremlin sources claimed 
that the authorities of Belarus, Georgia, 
and Ukraine would fail without Russia’s as-
sistance. The sources claimed that the US, 

III.
Disinformation  
narratives in pro-Kremlin 
media and country 
responses to them 

https://sputnik.by/radio/20200320/1044230142/Khazin-o-koronaviruse-v-Rossii-realnogo-povoda-dlya-paniki-net.html
https://ukraina.ru/opinion/20200322/1027109454.html
https://sputnik.by/radio/20200311/1044146269/Mezhevich-dramatizirovat-posledstviya-krizisa-dlya-Belarusi-i-RF-ne-stoit.html
https://sputnik.by/radio/20200323/1044250129/Gasparyan-ne-schitayte-sebya-umnee-tekh-kto-vzyali-na-sebya-otvetstvennost.html
https://ukraina.ru/opinion/20200322/1027109454.html
https://reform.by/propaganda-vo-vremja-chumy-mezhdu-reptiloidami-i-snjatiem-sankcij


17 III. Disinformation narratives in pro-Kremlin media and country responses to them

2   

Two-pronged 
propaganda assault  
on Belarusians
Belarusians found themselves bom-
barded by disinformation narratives and 
conspiracies about COVID-19 both from 
the state media and pro-Kremlin sources. 
As explained in the first section of this 
report, Belarusian TV channels and other 
state media ran a coordinated cam-
paign which downplayed the risks posed 
by the novel coronavirus and showed 
Belarus in an artificially better light com-
pared to other countries. The Belarusian 
state media and pro-Kremlin sourc-
es shared an apocalyptic assessment 
of COVID-19’s consequences in Ukraine 
and Western countries, made allegations 
about the virus being man-made and 
about its use by powerful global forces 
in pursuit of their malevolent interests. 

Belarusian state media websites repeate
dly reposted content from controver-
sial Russian online sources. In March 
2020 the website of the Belarusian ONT 
TV channel reposted news from Medik-
forum.ru citing a Russian dietologist who 
claimed that baking soda is effective 
against COVID-19 and that the virus goes 
in hand with US-created bacteria “sintia”. 
Following the exposure of the false news  

 
 
 
 
 
 
 
by Belarusian independent media, ONT 
was quick to delete the article without 
providing further commentary.

In other cases, though, false and contro-
versial coronavirus-related news stayed 
in place. For instance, in April Belta, 
the largest Belarusian state news agency, 
posted a story from Trendru.net citing 
an Italian professor who spoke against 
social distancing measures, doubted 
the benefits of medical masks and gloves, 
and ridiculed the development of an an-
ti-coronavirus vaccine. The Belta article 
was reposted by one of the largest Vkon-
takte public pages where it attracted over 
40,000 extra views.

A network of pro-Kremlin regional 
websites in Belarus published a series 
of articles alleging that the Belarusian 
opposition, social activists, independent 
mass media, and bloggers are intentio
nally spreading COVID-19 on instructions 
from the West. Among other things, 
they claimed that the U.S. Secretary 
of State Michael Pompeo handed over 
vials containing coronavirus to Belaru-
sian activists on the orders of George 

Italy, and Serbia all benefitted from Rus-
sia’s assistance. Pro-Kremlin media also ad-
vocated the abolition of Western sanctions 

against Russia and other countries, arguing 
that sanctions policies are hypocritical 
in the challenging climate of the pandemic. 

https://web.archive.org/web/20200330130327if_/https://ont.by/news/nazvano-prostoe-sredstvo-protiv-koronavirusa
https://nn.by/?c=ar&i=248956&lang=ru
https://www.belta.by/world/view/italjjanskij-professor-o-pandemii-zhizn-pod-zamkom-ubjet-bolshe-chem-koronavirus-386979-2020/
https://vk.com/wall-11003113_1907388
https://isans.org/analysis-en/monitoring-en/april-monitoring-of-anti-belarusian-propaganda.html
https://isans.org/analysis-en/monitoring-en/april-monitoring-of-anti-belarusian-propaganda.html


18 III. Disinformation narratives in pro-Kremlin media and country responses to them

Soros, that the Belarusian opposition 
had plans to infect millions of people and 
organise a genocide, and that the oppo-
sition intended to help NATO in an at-
tack on Belarus that failed only because 
of the COVID-19 epidemic.

A number of pro-Kremlin websites,  
including Teleskop, shared the article 
“Bell Ringing Against Coronavirus”, which 
allegedly contains “scientifically-based 
evidence” of the antiviral effect of synchro-
nous bell ringing “on the canonical territo-
ry of the Russian Orthodox Church.” They 
also published numerous articles praising 
the effectiveness of Russia’s approach 
in fighting COVID-19 in contrast to the re-
sponse of the decaying West. Some publi-
cations alleged that Russians were mental-
ly more resistant to COVID-19 than other 
peoples. For instance, Sputnik Belarus 
broadcast the opinion that “for Russians, 
coronavirus is like trying to scare them 
with cockroaches, as we have already 
been through so much.”

The website of the Coordination Coun-
cil of the Belarusian Public Associations 
of Russian Compatriots, whose domain 
belongs to the Russian Embassy in Bela-
rus, published the poem “Virus the Mon-
ster”, which states, inter alia:

The Pechenegs (us) tormented,
But even Polovtsy relented.
No one could defeat us there,
The hardest path is in the air…

In the preface to this “poem” it is stated 
that “our ancestors, Aryan Russians, were 
also creators of the great civilisations 
of antiquity”. It proceeded to imply that 

the COVID-19 epidemic is not that dange
rous as some may think.

Belarusian society proved rather resistant 
to this two-pronged propaganda assault. 
Due to inadequate government commu-
nication and state policies as a whole, 
public trust in the state authorities and 
the country’s ruler significantly eroded 
which ultimately led to their devastating 
delegitimisation. During the first wave 
of COVID-19, and its aftermath, the popu
larity of independent media in Belarus 
surged, whereas trust in state media 
collapsed. Political developments around 
the presidential election campaign partly 
explained this, but the state’s inadequate 
policies in handling COVID-19 greatly 
contributed to the political mobilisation 
of Lukashenka’s opponents. 

A September 2020 survey conducted 
by the British analytical company Socio
lytics found that 54.3% of Belarusians 
preferred independent media, while only 
29.4% mostly followed state media and 
the remaining 16.3% followed both equal-
ly. Furthermore, just 12% of respondents 
trusted Belarusian state TV channels and 
print media. In 2020 the popularity of Tele
gram as a means of communication and 
source of political information among Bela-
rusians increased dramatically. The Socio
lytics survey also established that around 
a third of Belarusians use Telegram daily. 
The largest Telegram channels targeting 
Belarusian audiences regularly posted 
coronavirus-related information, exposed 
statistical manipulations, criticised inade-
quate state policies, and warned their fol-
lowers to observe precautionary measures.

http://teleskop-by.org/2020/05/17/kolokolnyj-zvon-protiv-koronavirusa/
https://sputnik.by/radio/20200318/1044190878/Eto-vse-ravno-chto-pugat-tarakanami-politolog-o-koronaviruse-v-Rossii.html
http://ross-bel.ru/about/news_post/andrej-antonov-strahovirus
https://meduza.io/feature/2020/11/16/perelomit-oppozitsionnye-nastroeniya-v-belarusi-dolzhen-desant-rossiyskih-polittehnologov-nu-i-kak-poluchaetsya


19 III. Disinformation narratives in pro-Kremlin media and country responses to them

3   

Ukraine-specific 
disinformation:  
a variety of means   
Pro-Kremlin sources instrumentalized 
the COVID-19 pandemic to continue so
wing distrust and division within Ukrain-
ian society. Disinformation was disse
minated through Ukrainian pro-Russian 
TV channels, websites, social networks 
and by pro-Kremlin bloggers. The absence 
of coherent state communication on  
COVID-19 and the unreliability of official 
statistics made Ukrainians vulnerable 
to Kremlin-sponsored disinformation cam-
paigns on social media.

In the absence of reliable Ukraine-pro-
duced information on COVID-19 in the 
Russian language, many Russian-spea
king Ukrainians turned to Kremlin-spon-
sored media as their primary information 
source. According to a study by the Public 
Interest Research Lab, many consumers 
lacked awareness of disinformation and 
trusted various conspiracy statements.

Pro-Russian oligarch Viktor Medved-
chuk’s Ukrainian TV network, which in-
cludes popular channels 112, ZIK and  
NewsOne, portrayed governmental 
healthcare institutions as utterly incapa-
ble of dealing with the epidemic. These 
TV channels often depicted Ukraine 
as controlled by the US and the Soros 
Foundation. Pro-Russian blogger Ana-
toliy Shariy continued promoting a nar-
rative about Ukraine as a “failed state” 
in the light of the COVID-19 epidemic, 

 
 
 
 
 
 
 
blaming the Ukrainian authorities for 
the health crisis and Ukrainian migrants 
for returning from abroad. 

Several Ukrainian digital debunking 
groups, founded long before the pan-
demic, were active – and seemingly more 
successful than the Ukrainian govern-
ment – in debunking coronavirus-related 
disinformation and fakes. In early April, 
the Ukrainian authorities selected Med-
vedchuk-controlled TV channels to provide 
uninterrupted education and implement 
the nationwide project “All-Ukrainian 
School Online”, which potentially exposed 
younger generations to the Kremlin’s ma-
lign media influence. 

Some disinformation messages targeting 
Ukrainians contained harmless advice, 
including recommendations to drink exces-
sive amounts of water, brew homemade 
tea, or abstain from eating ice-cream. 
Others included modifications of old claims 
about Ukraine as a failed state, alleged huge 
impact of neo-Nazis on Ukrainian policies, 
existing secret virology laboratories which 
test viruses and chemicals on residents, and 
war crimes of the Ukrainian army. Some 
fake stories were adapted to the pandemic 
agenda like the one about Ukrainian doctors 
who refused to treat coronavirus-infected 
military personnel or another about pa-
tients getting shot by the Ukrainian army 
because of their sickness. 

https://uacrisis.org/en/coronavirus-is-not-a-biological-weapon
https://uacrisis.org/en/coronavirus-is-not-a-biological-weapon
https://www.stopfake.org/uk/pandemiya-fejkiv-yak-sotsialni-merezhi-namagalisya-zahistitisya-vid-covid-19-paniki/
https://www.stopfake.org/uk/pandemiya-fejkiv-yak-sotsialni-merezhi-namagalisya-zahistitisya-vid-covid-19-paniki/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraines-coronavirus-cases-are-surging-can-the-media-tackle-public-complacency/
https://uacrisis.org/en/diagnosed-with-propaganda
https://uacrisis.org/en/diagnosed-with-propaganda
https://www.bbc.com/russian/features-51791985
https://www.bbc.com/russian/features-51791985
https://www.bbc.com/russian/features-51791985
https://www.bbc.com/russian/features-51791985
https://en.currenttime.tv/a/30566502.html


20 III. Disinformation narratives in pro-Kremlin media and country responses to them

4   

Georgia-specific 
disinformation: old wine 
in a new bottle
The Tbilisi-based Richard Lugar Center 
for Public Health Research (Lugar Labo
ratory) was chosen as a target of un-
founded accusations by the Russian 
authorities. The EUvsDisinfo database 
contains over 30 cases about the Lugar 
Lab since the beginning of the pandem-
ic. This is not a new trend: the US-fun
ded laboratory was earlier groundlessly 
accused of producing biological wea
pons for attacking Russia, Abkhazia and 
South Ossetia, and of conducting secret 
experiments on Georgians. In 2018 
the Lugar Lab also saw allegations 
in the media close to the Kremlin about 
the production of the nerve-agent used 
in the Salisbury attack. 

 
 
 
 
 

On 17 April 2020 Russian Foreign Ministry 
spokeswoman Maria Zakharova accused 
the Lugar Lab and the US of extending 
the scope of experimental activities. 
Georgian pro-Russian media outlets, in-
cluding Saqinform, GeWorld, and Sputnik 
Georgia, helped spread this disinforma-
tion. A month later the Russian Foreign 
Ministry voiced concerns about the labo-
ratory’s compliance with the Convention 
on the Prohibition of Biological Weapons. 
The next day Georgia’s Foreign Ministry  
reacted by stating that the laboratory 
is part of the Georgian Public Health 
System and solely involved in detection, 
diagnostics, and prevention of infectious 
diseases. The Ministry also stressed that 

Some conspiracy theories targeting 
Ukraine echoed those aimed at Wes
tern democracies. In Ukraine, there was 
an equivalent of the “Plandemic video” 
that went viral in the US. The one targe
ting Ukraine claimed that American 
Rotary International, “associated with 
the Freemasons”, started the “micro
chipping” of Ukrainians. Pro-Kremlin 
websites also played the old card of so-
cial inequality in Ukraine, claiming that 
the Ukrainian authorities provided 
better protective equipment to state 
officials than to the medical personnel 
treating COVID-19 patients. 

Facebook, the most popular social 
network in Ukraine, expanded its 
fact-checking operations. It partnered 
with the Ukrainian digital debunking 
groups StopFake and VoxCheck.  
They identified disinformation and 
provided Facebook with explanations 
why a given piece of information is in-
accurate or misleading. Among post-So-
viet states this kind of partnership has 
previously existed only in the Baltic 
countries. It turned out that most fakes 
discovered by Ukrainian debunkers 
on Facebook were indeed related 
to COVID-19. 

https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/?disinfo_keywords%5B0%5D=87984&date=&per_page=&offset=0
https://nsf.com.ge/en/news/165/lugar-center-target-of-another-russian-disinformation-or-trigger-for-confrontation
https://nsf.com.ge/en/news/165/lugar-center-target-of-another-russian-disinformation-or-trigger-for-confrontation
https://www.mythdetector.ge/en/myth/sakinform-and-zakharova-looking-georgian-trace-skripal-poisoning
https://www.mid.ru/en/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/4101166?fbclid=IwAR3kghirFJtVCXbJObm4cFuD9OLW5v0utZbg21NDkOAZ-1rePNhjnFhT6KY&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=georgia_watch_briefing_issue_1&utm_term=2020-05-22#8
https://sova.news/2020/05/27/lavrov-laboratoriya-lugara-izuchaet-nasekomyh-kak-raznoschikov-opasnyh-bioagentov/
https://mfa.gov.ge/News/sagareo-saqmeta-saministros-ganckhadeba-33).aspx?CatID=5)
https://www.theverge.com/2020/5/12/21254184/how-plandemic-went-viral-facebook-youtube
https://euvsdisinfo.eu/report/masons-began-secretly-chipping-ukrainians/
https://euvsdisinfo.eu/report/masons-began-secretly-chipping-ukrainians/
https://www.stopfake.org/en/coronavirus-discrimination-in-ukraine-stopfakenews-with-marko-suprun-no-287/
https://en.currenttime.tv/a/30566502.html
https://eng.lsm.lv/article/society/society/facebook-announces-rebaltica-as-fact-checking-partner.a353364/
https://eng.lsm.lv/article/society/society/facebook-announces-rebaltica-as-fact-checking-partner.a353364/
https://en.currenttime.tv/a/30566502.html


21 III. Disinformation narratives in pro-Kremlin media and country responses to them

the lab had hosted multiple visits by inter-
national experts and Russian journalists 
and that the Russian authorities declined 
an invitation to inspect it. 

According to the June 2020 Public atti-
tudes poll carried out by the Caucasus 
Research Resource Center (CRRC) for 
the National Democratic Institute (NDI), 
only 4% thought the Lugar Lab contrib-
uted to the spread of COVID-19 where-
as 66% gave it a positive assessment. 
Overall, the majority of the respondents 
showed resistance to major disinfor-
mation narratives about COVID-19. 
Almost 30% of respondents think that 
a certain foreign country was intention-
ally spreading false information about 
COVID-19 in Georgia, the same survey 
showed. Among them 33% pointed 
at Russia, whereas 27% and 11% named, 
respectively, Armenia and China. 

On 3 September 2020, the Georgian Min-
istry of Internal Affairs issued a statement 
saying that a cyber-attack coming from 
a foreign state was carried out against 
the Ministry of Health, Labour and Social 

Protection. The documentation of the Mini
stry’s central office and its structural units, 
including the National Center for Disease 
Control and Public Health and the Richard 
Lugar Research Center, as well as the docu-
ments on the pandemic management were 
named as the cyber-attack’s target. Some 
authentic documents obtained as a result 
of the cyber-attack were posted on a for-
eign website alongside falsified documents, 
which suggests that the goal of the cy-
ber-attack was to intimidate the public and 
sow confusion and mistrust.

Unlike in Belarus, the pandemic did not 
significantly change patterns of media 
consumption in Georgia, the above-men-
tioned June 2020 survey showed. Geor-
gian TV channels remained the main 
source of information for receiving news 
about COVID-19 (83%), followed by so-
cial media (41%), and family, friends and 
colleagues (26%). Georgian radio stations, 
newspapers, and mobile applications 
such as Viber and WhatsApp turned out 
to be unpopular sources of information 
about COVID-19.

https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI Georgia Poll Results_June_2020_Final Version_ENG.pdf
https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI Georgia Poll Results_June_2020_Final Version_ENG.pdf
https://police.ge/en/saqartvelos-shinagan-saqmeta-saministros-gantskhadeba/13926
https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI Georgia Poll Results_June_2020_Final Version_ENG.pdf


January, 2021

CONCLUSIONS

In Belarus, the communication campaign 
aimed at justifying the state policies 
rather than informing the population 
about the dangers posed by the virus. 
The information policy was contradicto-
ry, manipulative, and harmful for public 
health. As is typical for a personalist 
authoritarian regime, official messages 
were highly influenced by the personal 
views of the ruler, in this case Alya
ksandr Lukashenka. 

In order to prevent further erosion 
of Lukashenka’s legitimacy, the Bela-
rusian authorities decided to conceal 
the actual death toll and manipulate 
statistics. This was a catastrophic mis-
calculation both in terms of the se-
vere consequences for public health 
and Lukashenka’s popularity. Due 
to the accessibility and rising popularity 
of alternative sources of information, 
the Belarusian population was able 
to compare the state policies and their 
real impact in Belarus with the situa-
tion in other countries. As a result, due 
to inadequate and disastrous public 
communication, public trust in state 
bodies and Lukashenka’s approval rating 

were decisively undermined. Media 
consumption shifted from state media 
to independent, online and social me-
dia. Although the communication about 
the dangers posed by COVID-19 some-
what improved in Belarus during 
the second wave, heavy-handed statisti-
cal manipulations remained in place.

While surging numbers of newly-con-
firmed coronavirus cases in Ukraine 
show that the pandemic is far from over, 
discipline among Ukrainians in adhering 
to pandemic measures has fallen vic-
tim to political and business interests, 
conflicts and entanglements between 
the state and local authorities, and a lack 
of effective state communication strate-
gies. The Ukrainian authorities led a bet-
ter communication campaign than their 
Belarusian counterparts, but its consisten-
cy was highly challenged by a conflictual 
relationship between national and regio
nal authorities. 

During the second wave, leading Ukrain-
ian media outlets largely shifted atten-
tion from reporting about the health 
crisis onto the economic consequences 



January, 2021

of the epidemic. Making things worse, 
Ukraine has become a hotbed of dis-
information about COVID-19 and con-
spiracy theories and fake news related 
to coronavirus. Russia has deployed 
a massive disinformation campaign 
related to COVID-19, finding the world 
health crisis a perfect pretext to con-
tinue sowing mistrust and social divi-
sions in Ukrainian society. Pro-Kremlin 
disinformation narratives were mostly 
adapted versions of old Ukraine-speci
fic claims, which have been consistently 
debunked by well-established media 
monitoring initiatives. 

Georgia’s proactive communication during 
the first wave of COVID-19 explains  
its success, in health terms, in coping with 
the pandemic to a large extent. The main 
vehicles of the government’s message 
were private TV channels whose popu-
larity slightly increased during the first 
wave of the pandemic as people displayed 
an interest in, and preoccupation with, 
the crisis. However, there were difficulties 
conveying necessary information to areas 
populated by ethnic minorities and the Tbi-
lisi-based Lugar Laboratory was targeted 
with unfounded accusations by the Russian 
authorities and pro-Kremlin media. 



January, 2021

About the Authors

holds a PhD in Political and Social Sciences from Université  
libre de Bruxelles. Her current research focuses on the Bela-
rusian foreign policy. She is also a part-time teaching assi
stant at the Université libre de Bruxelles. Ekaterina is a mem-
ber of the POSOC19 network (POuvoirs et SOciétés face la 
Crise du Covid-19), a French-speaking network of political 
and legal scientists studying COVID-19.

Ekaterina Pierson-Lyzhina

is a research fellow at the EAST Center. His current re-
search interests are peace studies and conflict resolu-
tion with the focus on Eastern Europe, disinformation 
and propaganda, and other asymmetric nonlinear tools 
of interference.

Oleksii Kovalenko

holds a PhD in History and works as a researcher 
at the Tbilisi-based non-governmental organisation  
Regionalism Research Institute. Lela is also a member 
of the POSOC19 network.

Lela Saralidze

About the EAST Center
The Eurasian States in Transition Research Center (EAST Center) is an independent, 
interdisciplinary think-tank focused on post-Soviet and east European studies. 

All EAST Center studies and other publications are available on our website  
at www.east-center.org

http://www.east-center.org/


January, 2021


	I.
	State communication concerning COVID-19 
in Belarus, Ukraine, 
and Georgia 
	Belarus
	Georgia
	Ukraine

	II.
	Unreliable official 
statistics in Belarus 
and Ukraine 
	III.
	Disinformation 
narratives in pro-Kremlin media and country responses to them 
	Two-pronged propaganda assault 
on Belarusians
	Ukraine-specific disinformation: 
a variety of means   
	Georgia-specific disinformation: old wine in a new bottle
	Conclusions
	About the Authors



