
Anti-Belarus disinformation
in Russian media: Trends,
features, countermeasures

Andrei Yeliseyeu
Veranika Laputska

This brief sums up an enduring monitoring and analysis of the Russian
media Belarus-related content by the EAST Center in August –
November 2016.

A recent national poll discovered that two-thirds of Belarusians watch
Russian TV channels on either regular or occasional basis. Further-
more, Russian media enjoy a higher level of trust among Belarusians
than both state and independent Belarusian media. This fact makes
Belarus very sensitive to probable Belarus-related disinformation cam-
paigns in Russian media.

Belarus has appeared on the list of Russian disinformation campaign
objects only recently. Lately, big Russian media outlets, including
federal TV channels, started claiming development of nationalistic
anti-Russian moods in Belarus. This evolution allegedly revises
Belarus’s foreign policy which becomes more pro-West.

In addition, some Russian online media, foremost Regnum and
EADaily, published a dozen of chauvinistic materials containing hate
speech, questioning Belarusian sovereignty and territorial integrity and
spreading degrading statements about Belarusian people, Belarusian
language, and culture.

After addressing a number of Russian state organs about degrading
Belarus-related articles, Belarusian authorities arrested three Regnum
and EADaily contributors on suspicion of inciting national or social
enmity. It remains to be seen whether these radical countermeasures
will play down anti-Belarus campaign in Russian media or, on the
contrary, will only give it a new impetus.

Executive summary

EAST Media Review
Issue No1 | 2016

ANDREI YELISEYEU
(andrei.yelis@east-center.org) &

VERANIKALAPUTSKA
(veranika.laputska@
east-center.org)
areEASTResearchFellows.



Russian media have a considerable impact on Belarusian public opinion.
A national poll conducted in May 20161 found out that 66% of
Belarusians watch Russian TV channels either regularly or occasionally.
Furthermore, 70.5% of respondents fully or partly trust messages in
Russian media, whereas both Belarusian official and independent media
enjoy lesser trust ratings. The same research showed that Belarusians
quite often retransmit the main messages of the Russian media about
foreign policy and beyond.

During the 2014 Ukrainian revolution, a new wave of Russian
information war emerged, which intensified after the annexation of
Crimea and a military conflict in Eastern Ukraine. The fact that majority
of Belarusians consider truthful an official Russian version of events in
Crimea and Donbass2, is indeed explained by the enormous influence of
Russian media on Belarusians.

Until recently obvious disinformation and media attacks on Belarus
were only sporadic and inherent to some marginal Russian online
media. However, in recent months one can observe two significant
trends in this regard.

1. Russian media in Belarus:
enormous impact, new trends

2 EAST Media Review | Issue No1 | 2016

1 Undertaken by Belarusian Analytical Workroom, not published. Researchers used data of
two nation-wide public opinion surveys and undertook a content analysis of the media
messages popular among Belarusians during and in between the polls.

2 As the nationwide survey by the NISEPI in June 2015 showed, 62.3% of Belarusians
believed that Crimea annexation to Russia was “restoration for historical justice”, whereas
21.5% thought it was an “imperialistic occupation”. In addition to that, 47.4% supported inde-
pendence of “Novorossiya” whilst 27% stated that Ukraine should remain an integral territory
and 10.5% claimed “there is no Novorossiya, but Russian aggression in Ukraine instead”.

Russian media
have a higher level
of trust among
Belarusians than
local media.

Source: Belarusian Analytical Workroom, May 2016.



Firstly, occasional media disinformation about political and societal
processes in Belarus appeared in big Russian media outlets,
including federal channels. The main Russian media message can be
outlined as following: nationalistic anti-Russian moods grow in
Belarus, the country tends to reorient towards the West, which will
likely lead to disastrous events similar to those in Ukraine. The Time
will show talk-show of the First National Russian Channel aired on
November 24, 2016, can be seen as an example. 3

Secondly, a number of Russian online media, which are not that popular
as nationwide TV channels but not marginal either, started publishing a
growing number of chauvinistic materials containing degrading state-
ments about Belarusian state, Belarusian people, language, and culture.
Furthermore, a series of articles openly question sovereignty and
territorial integrity of Belarus. These media often label many national
policies in Belarus as nationalistic and anti-Russian, distorting and
manipulating facts.

Below a brief overview of the most influential Russian online media of
this kind is given. This selection takes into account the size of the
media’s audience and prevalence of anti-Belarus media content.

3 EAST Media Review | Issue No1 | 2016

3 The talk-show guests were discussing a history book published by two Belarusian historians.
Alleged parallels between the pre-Maidan events in Ukraine and the present-time events in Be-
larus were given by the TV show presenter. Watch the TV program at
https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/vypuski/sosedi-vremya-pokazhet-vypusk-ot-24-11-
2016

2. Main disinformation
providers and their discourses

Imperiyanews.ru
Led by Belarusian citizen Yuri Baranchik this webpage publishes
commentaries about Ukraine, Belarus, and Russia-West relations,
usually in a derogatory manner. EU and West-related articles usually
narrate about migration crisis, economic problems, the decline in moral
norms, etc. Most of the Imperiyanews.ru content, however, is not
unique. Belarus-related materials are usually republished from other
chauvinistic Russian online media, such as Rusnext.ru, Cont.ws,
Regnum or Fondsk.ru.

One of recently republished Belarus-related materials lashes out against
historical Belarusian symbols, i.e. a white-red-white flag and a coat of
arms Pahonia (Pursuer) which were official state symbols in Belarus in

A series of articles
in Russian media
openly question
sovereignty and
territorial integrity
of Belarus.

https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/vypuski/sosedi-vremya-pokazhet-vypusk-ot-24-11-2016
https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/vypuski/sosedi-vremya-pokazhet-vypusk-ot-24-11-2016


1991 – 1995. In order to derogate them the article links them to Nazi
crimes and makes absurd historical claims:

“Hundreds of villages burnt down with their inhabitants, destroyed
Belarus, overcrowded concentration camps, orphanages with detained
donor kids for German soldiers. Always and everywhere a white-red-
white flag of traitors was waving above this all, and the coat of arms
Pahonia was placed side by side with swastikas and Hitler’s portraits”.4

Regnum.ru
It is a Russian federal information agency which produces unique news
content concerning events in Russia and abroad, as well as posting com-
mentaries on socio-political and economic topics. The Webpage, which
dates back to 1999, attracts around 1,200,000 visitors per day (based on
Yandex.Metrics data). One of the Regnum contributors and an editor
responsible for Belarus-related content is aforementioned Yuri Barahchik.

Regnum can be considered as leading Russian online media regularly
publishing degrading materials concerning Belarusian state, Belarusian
people, its language and culture. Some of the most glaring examples of
such Regnum statements are given in the next review subchapter. Our
monitoring shows that in August, September, and October the number of
materials containing Belarus-related humiliating statements ranged
between 5 and 7, while in November, it surged to 16.

The authors of derogatory Belarus-related materials are Yuri Baranchik,
Alla Bron (alias, real name Dmitry Alimkin), Sergei Shiptenko, Nikolai
Radov (alias, real name Yuriy Pavlovets), Igor Shishkin, Anatoliy
Shlykov, Evgenii Markov, and Lev Krishtapovich. Three of them, namely
Alimkin, Shiptenko and Pavlovets were recently detained in Belarus on
suspicion of violation of Art. 130 of Belarus’ Criminal Code, namely
deliberate actions aimed at inciting national enmity and humiliating na-
tional honor and dignity.

Eurasia Daily (EADaily)
Although this information agency was established fairly recently (late
2015), the Webpage’s readership already reaches up to 400,000 visitors
daily (based on LiveInternet data). According to the official mission
description, EADaily was set up with the aim to cover political and socio-
economic processes in Eurasia.

4 EAST Media Review | Issue No1 | 2016

4 https://www.imperiyanews.ru/details/f6a81a28-b5af-e611-9416-2e815323a23f

Regnum can be
considered as
leading Russian on-
line media regularly
publishing
degration materials
about Belarusian
state, Belarusian
people, its language
and culture.

https://www.imperiyanews.ru/details/f6a81a28-b5af-e611-9416-2e815323a23f


Our monitoring shows that in August – November EADaily published 5
– 7 Belarus-related disinformation and derogatory materials monthly.
They were authored by Artur Grigoriev (alias, real name Sergei
Shiptenko), Pavel Yurintsev (alias, real name Yuriy Pavlovets), Kirill
Averianov-Minskiy, Kristina Melnikova and EADaily Editor Vladimir
Zotov. As mentioned above, Belarusian authorities detained Shiptenko
and Pavlovets.

Zapadrus.su
This website uses an old denomination of Belarusian territories under
Russian Empire which was Zapadnaya (Western in English) Rus’ as its
name. Belarus-related articles are published under the category Belaya
(White in English), Rus’. Russian world category of the webpage
contains articles about present-time Russia and Ukraine and the coun-
tries’ history. Zapadrus.ru promotes Orthodox values and regularly
publishes information about Orthodox traditions in Belarus, Russia,
and Ukraine underlying unity of this religion with the Russian national
and imperial ideology.

Sputnikipogrom.com
This is a Russian nationalistic online media which implements a
modern webpage design and represents itself as an analytical portal. Its
authors consider Russian Empire’s dissolution a historical mistake,
which led to the creation of new “semi-independent states”. The web-
page criticizes Putin for not being insufficiently pro-Russian and na-
tionalistic.

Sputnikipogrom articles about Belarus and “its current nationalistic re-
vival” appear under category Zapadnaya (Western in English) Rus’, a
term used in late Russian Empire times for Belarusian territory. In one
of his articles for Sputnikipogrom, Kirill Averyanov-Minskiy gives a
distorted picture of historical events in Soviet Russia and Belarus in the
early 1920s. He speculates about possible Belarus’ disintegration
similar to the Ukrainian scenario:

“Dear readers, we would like to tell you the story of enlargements of
the Belarusian Soviet Republic in 1924 and 1926 so that you do not be-
wilder about the possible future proclamation of Viciebsk, Mahiloŭ,
and Homiel People’s Republics”.5

5 EAST Media Review | Issue No1 | 2016

5 http://sputnikipogrom.com/history/32029/bssr/#.WE2QXbnSkg4

Sputnikipogrom.com
manipulates
historical facts and
speculates about
possible Belarus’
disintegration
similar to the
Ukrainian scenario.

http://sputnikipogrom.com/history/32029/bssr/#.WE2QXbnSkg4


A collection of the most preposterous claims related to Belarus pub-
lished in Russian media outlets Regnum and EADaily in August –
November 2016 are listed below.

1. Belarus may become a naval power by adding Lithuania’s
and Latvia’s territories. President Lukashenka should dis-
cuss with Putin an inevitable partition of Ukraine and the
Baltics as soon as possible.

In an article ‘Is Belarus ready to grow in the territory at the expense of
Ukraine, Lithuania, and Latvia?’6 Regnum Editor Yuri Baranchik
speculates on the coming EU collapse and redrawing of Europe's politi-
cal map. Baranchik advises Lukashenka to start discussing with Putin
some future groundbreaking political developments in the Eastern
Europe. The article states:

“When the division of Ukraine between Russia, Poland, Romania and
Hungary begins, will Belarus be able to get some territories of northern
Ukraine populated by Belarusians? [...] The same question goes about
Lithuania's and Latvia's territories when these countries are eliminated
after the EU collapse. We mean the territories from Klaipeda and
Palanga to the East along Siauliai – Panevezhis – Daugavpils. As a
result of these developments, Belarus will be able to access the sea and
to become a sea power”.

2. Belarusian national symbol Sluck sash is worth a tunic of
Nazi Germany’s Generalkommissar Wilhelm Kube.

The Regnum article ‘The Head of Russian Foreign Ministry condemned
revisionists’ “dishonorable attempts”. What next?’ claims that Belarus
allegedly “destroys Russian toponymy” (no proof of this statement
exists whatsoever) and “spends large volumes of budgetary means on
planting new [national] symbols”.7

EAST Media Review | Issue No1 | 2016

6 https://regnum.ru/news/polit/2207776.html
7 https://regnum.ru/news/polit/2208442.html

Regnum advises
Lukashenka to
discuss partition
of Ukraine and
the Baltic states
with Putin.

3. “BelarusiansareaPolishproject
aimedat dismemberingRussian
people”. TOP10 ridiculous claims
concerningBelarus inRussianmedia

6

https://regnum.ru/news/polit/2208442.html
https://regnum.ru/news/polit/2207776.html


Sluck sash (element of noble men’s wear in 17th – 19th centuries) is
given as an example of such “new symbol”. In a derogatory manner, the
article says that Sluck sashes are in fact not more valuable than a mili-
tary tunic of Nazi Germany’s Generalkommisar Wilhelm Kube, who
ruled Nazi occupation regime in the present-time Belarus in 1941 –
1943.

3. The West wages hybrid war against Russia from the Be-
larus’ territory.

The Regnum article ‘What kind of “hybrid war” Belarus is getting ready
and against whom’ says:

“Belarus with its prevailing Russian population, which is proven by the
fact that 99% of the country’s population use Russian, is not attractive
to the West, which runs a hybrid war against Russia from the Belarus’
territory… It is time [for Belarus] to face it and to understand where you
actual brothers, and where the monsters, who treat you just as a square
on a chessboard, are”.8

Yet another Regnum article claims that “those [Belarusian] opposition
members and officials who oppose Regnum actually work for foreign
masters, for the plans which envisage Belarus as a small coin in the
creation of the Fourth Commonwealth of Poland, for destruction of the
[Belarusian] republic and turning it into the failed state akin southern
outskirts of the Russian world [the authors apparently meant Ukraine
here]”.9

4. The Belarusian nation does not exist. Belarusians are a
Western / Polish project aimed at dismembering Russian
people.

In the Regnum article ‘Let me explain in simple terms what is going on
in Belarus’ a number of preposterous degrading claims about Belarusian
people are made:

“Belarusians as a nation do not exist. Germans or Armenians do, but a
“Belarusian nation” is so far just a project. [… ] Project “Belarusians”
are being created by Poles in order to dismember Russian people. This
project’s customer is the West, where Poland is an executor. […] The
former seeks to weaken its geopolitical competitor [the authors meant
Russia], the latter looks to augment its territories and population…

EAST Media Review | Issue No1 | 2016

8 https://regnum.ru/news/polit/2182151.html
9 https://regnum.ru/news/polit/2199564.html

According to
Regnum, those who
oppose this media
outlet work for
‘foreign masters’
planning to unify
Belarus with
Poland.

7

https://regnum.ru/news/polit/2199564.html
https://regnum.ru/news/polit/2182151.html


So long as Belarusization is not very visible, Russians lose people day
by day. Little strokes fall great oaks. Each day new people, affected by
enemy propaganda which took under control all Belarusian media
resources during three last years, grow up to become Russophobic”.10

Yet another Regnum article claims that that majority of Belarusians
“support reunification with their big Motherland Russia”.11 In fact, a
number of national surveys show that while a large part of Belarusian
population favors various forms of political and economic integration
with Russia, only a tiny minority (2 - 5% of country's population)
supports the idea of joining Russia with a loss of country's sovereignty.

5. Belarusian is either an artificial language or a dialect of
Russian. It was invented with the aim to turn Russians into
Poles. Speaking Belarusian deteriorates ability to speak
proper Russian, which in turn points to a person’s low origin
and hinders social development.

Regnum article ‘Belarus stealthily leaves the Russian world, taking into
account Ukrainian experience’ unleashes plenty of degrading arguments
about Belarusian language, Belarus as a national state and the country's
history as well as about people speaking the Belarusian language.12

Among other things, in this article Belarus is called “a mad pseudo-state
aiming to break its neck on Maidan following the neighbor's example”.

According to the article, the Belarusian national state is a fiction as
Belarusians are “a local variety within Russian people”. The Belarusian
language is called an artificial invention “in order to turn Russians into
Poles”. Every Belarusian-speaking person is explicitly called a Russo-
phobe. “In case you are a Russophobe, you better learn Polish, you do
not need [Belarusian] as intermediate”, the article claims.

The author cautions Belarusian parents not to take their kids to kinder-
gartens where the Belarusian language might be episodically used, as “[a
kid] will speak [Russian] with an accent... and inability to speak the liter-
ary language is considered to be a sign of low social origin, which breaks
social development”. Another Regnum article says “it is easier to find a
yeti in Belarus than a Belarusian-speaking person”.13 As 2009 population
census shows, 23% of Belarusians stated that they use the Belarusian
language as a mode of communication, down from 37% in 1999.

EAST Media Review | Issue No1 | 2016

10 https://regnum.ru/news/society/2200252.html
11 https://regnum.ru/news/polit/2196715.html
12 https://regnum.ru/news/polit/2196715.html
13 https://regnum.ru/news/polit/2182151.html

According to
Regnum, Belarus is
“a mad pseudo-
state aiming to
break its neck on
Maidan” following
the Ukraine’s
example.

8

https://regnum.ru/news/polit/2182151.html
https://regnum.ru/news/polit/2196715.html
https://regnum.ru/news/polit/2196715.html
https://regnum.ru/news/society/2200252.html


6. Belarusian pupils can only study in Belarusian or Belaru-
sian and Russian languages, which discriminates Belarus’
Russian-speaking population.

Belarusian language, although it has a state language status along with
Russian, has been largely marginalized in Belarus as a result of a deliber-
ate two-decade state policy. According to official statistics, only a few
percent of first-grade pupils study in schools with Belarusian as a
language of instruction. Belarusian is only taught at schools a couple of
hours a week, similar to studies of a foreign language. Russian is an in-
struction language of all other school subjects in the absolute majority of
primary and secondary schools. Furthermore, there is not a single high
education institution with Belarusian as a language of instruction. In fact,
high education in Belarus is entirely provided in Russian.

Contrary to the actual situation in the Belarusian education sphere,
EADaily article ‘Belarusian public is set to stand against “quiet discrimi-
nation” of Russian-speaking majority’ gives an entirely distorted picture,
claiming that Belarusian kids “have options either to study entirely in
Belarusian, or in Russian and Belarusian”.14 The article states: “Even in
kindergartens and schools with Russian as the language of instruction the
kids are forced to learn the “Belarusian” language [NB: the word
‘language’ is intentionally given in Belarusian in inserted commas for
derogatory means], including the subjects other than the Belarusian
language”. Therefore, continues the article, this allegedly discriminates
“Russian-speaking majority of Belarusian citizens”.

In other words, the fact that the national language is taught as one of the
compulsory secondary school subjects is represented by the EADaily as
discrimination of country’s Russian-speaking population and a violation
of the country’s Constitution. According to the 2009 national Census,
53.2% of Belarusians called the Belarusian language as their mother
tongue, a decrease from 73% in 1999 as a result of Russification policy
under Lukashenka.

7. Outside Russia’s political and cultural space, Belarus
degraded to a regional province. Svetlana Alexievich, Nobel
Prize in Literature winner, has become a symbol of some
Belarusians’ aspirations to become anti-Russian.

The title of article ‘Culture of Empire and Anti-culture of Limitrophe’
speaks for itself. According to Regnum, “after 1991 Belarusian literature

EAST Media Review | Issue No1 | 2016

14 https://eadaily.com/ru/news/2016/09/13/belorusskaya-obshchestvennost-namerena-vystupit-
protiv-tihoy-diskriminacii-russkoyazychnogo-bolshinstva

EADaily presents
linguistic situation
in Belarus upside
down, saying that
Russian-speaking
majority is
discriminated by
excessive promo-
tion of Belarusian
in the educational
sphere.

9

https://eadaily.com/ru/news/2016/09/13/belorusskaya-obshchestvennost-namerena-vystupit-protiv-tihoy-diskriminacii-russkoyazychnogo-bolshinstva
https://eadaily.com/ru/news/2016/09/13/belorusskaya-obshchestvennost-namerena-vystupit-protiv-tihoy-diskriminacii-russkoyazychnogo-bolshinstva


exists in the form of small town get-together, with nothing worthy of
mention”.15 Belarusian writer Svetlana Alexievich, who won Noble Prize
in Literature in 2015, is heavily criticized with ridiculous claims. “Alex-
ievich has become a symbol of some Belarusians’ intention to change
their identity, i.e. to turn from Russian world’s people in the Western
world’s ones, to turn from Russian into anti-Russians”, states Regnum.16

8. Belarusians are two separate nations: one favors the union
with Russia and Russian language, the other supports Be-
larus’ accession to the EU and a forced Belarusization. Rus-
sia has to take the former “under its wing”.

In his column ‘Belarusian against Litvins: Ukrainian scenario for Minsk’
EADaily contributor Averianov-Minsky gives an incredibly simplified
picture of societal and political processed in Belarus:

“Russian Federation has to take under its wing the Belarusian majority,
which is a stabilizing factor in the Western part of Russian world. Other-
wise, divided into two nations, Belarus risks to follow the Ukraine’s path,
where Ukrainian political nation exterminates a Russian one in all senses
of this word”.17

9. Lukashenka runs Belarusization policy, which is
characterized by de-Russification and revisionism. As a
result, Belarusians has become anti-Russian.

During Lukashenka’s rule the usage of Belarusian language in a public
sphere has decreased dramatically. However, Regnum turns the actual sit-
uation in cultural sphere upside down saying that Lukashenka “launched
the policy of Belarusization almost ten years ago, which is accompanied
by de-Russification, revisionism and other aspects of nation-building”.

They believe that “there is not a single Russian high school, secondary
school or pre-school, no Russian media [in Belarus]”.18 This sounds
absurd, bearing in mind that Russian indeed is a language of instruction
in all Belarusian higher education institutions and the absolute majority
of secondary and primary schools, as well as the language that clearly
dominates in Belarus’ media sphere.

As a result, the article continues, “Belarusians being a part of the Russian
world, incrementally but steadily, in some underground algorithm of swamp
swallowing, have turned into amorphous, clearly anti-Russian, substance”.19

EAST Media Review | Issue No1 | 2016

15 https://regnum.ru/news/polit/2200415.html
16 https://regnum.ru/news/2204159.html
17 https://eadaily.com/ru/news/2016/10/18/belorusy-protiv-litvinov-ukrainskiy-scenariy-dlya-
minsk
18 https://regnum.ru/news/polit/2178468.html
19 https://regnum.ru/news/polit/2202373.html

Under Lukashenka
the usage of
Belarusian language
in public sphere has
been extremely
marginalized.

Nevertheless,
Russian media say
that Lukashenka
runs Belarusization
policy, which makes
Belarusians anti-
Russian.

10

 https://regnum.ru/news/polit/2202373.html
https://regnum.ru/news/polit/2178468.html
https://eadaily.com/ru/news/2016/10/18/belorusy-protiv-litvinov-ukrainskiy-scenariy-dlya-minsk
https://eadaily.com/ru/news/2016/10/18/belorusy-protiv-litvinov-ukrainskiy-scenariy-dlya-minsk
https://regnum.ru/news/2204159.html
https://regnum.ru/news/polit/2200415.html


With no factual proof whatsoever, yet another article Regnum claims that
Belarusian Foreign Minister lobbies for opening in Minsk the largest
American embassy in the Eastern Europe, with the number of employees
to exceed 1200 persons.20

10. Eastern Partnership was invented by Polish chauvinistic
circles in order to annex Belarus and to crusade Moscow.

According to a Regnum contributor, the real aim of the Eastern Partner-
ship is to annex Belarus to Poland:

“Eastern Partnership is a specific Trojan horse, built in Polish chauvinistic
circles in order to drag it into Belarus and crack on civilizational basis of
Belarusian society […] Eastern Partnership’s aim remains as it was
during foreign intervention against Soviet Russia [in 1919], namely cru-
sade on Moscow […] Under the guise of Belarusian nationalism, or so-
called Litvinism, a Polish-gentry clique stands aimed at transforming
Belarus into Poland’s eastern frontiers. Eastern Partnership is designed
with the same purpose”.21

EAST Media Review | Issue No1 | 2016

20 https://regnum.ru/news/polit/2185406.html
21 https://regnum.ru/news/society/2207768.html
22 The abstract of this official letter appeared in Russian media. See https://www.im-
periyanews.ru/details/3fb29241-34b6-e611-9416-2e815323a23f
23 See, for instance here: https://www.imperiyanews.ru/details/3fb29241-34b6-e611-9416-
2e815323a23f

Regnum claims
that Belarus
allegedly seeks to
host the largest
American embassy
in the Eastern
Europe, while
Poland dreams of
making Belarus its
eastern frontiers.

11

4.Belarus’ countermeasures.
Conclusions.
On 1 November 2016 Belarusian Ministry of Information sent an official
letter to Special Representative of Russian President on International Cul-
tural Cooperation Mikhail Shvydkoy, informing that "a number of biased,
sometimes clearly destructive materials towards the Republic of Belarus,
has recently increased in a number of Russian offline and online media".22

The letter mentions a number of Belarus-related pieces published by
Eurasia Daily, Politoboz, Lenta.ru, Regnum, as well as a video story
about Belarus on the TV program ‘International power-saw bench’ by the
NTV channel, broadcasted on 2 October 2016. The letter states that earlier
controversial publications of this kind were posted by Sputnik and
Pogrom. The abstract of this official letter appeared in Russian media.23

Belarusian Minister of Information Liliya Ananich later confirmed that
Belarusian authorities sent a similar notification to the Russian Ministry
of Communications and Mass Media, as well as to the Federal Service for

https://www.imperiyanews.ru/details/3fb29241-34b6-e611-9416-2e815323a23f
https://www.imperiyanews.ru/details/3fb29241-34b6-e611-9416-2e815323a23f
https://www.imperiyanews.ru/details/3fb29241-34b6-e611-9416-2e815323a23f
https://www.imperiyanews.ru/details/3fb29241-34b6-e611-9416-2e815323a23f
https://regnum.ru/news/society/2207768.html
https://regnum.ru/news/polit/2185406.html


Supervision in the Sphere of Telecom, Information Technologies and
Mass Communications (Roskomnadzor).

Between 6 December and 9 December 2016 Belarusian authorities
detained Belarusian citizens Dmitry Alimkin, Yuriy Pavlovets and Sergei
Shiptenko on suspicion of inciting national or social enmity or discord
(Article 130 of the Belarusian Criminal Code). Previously these persons
had contributed to Regnum and EADaily. The heaviest punishment
envisaged by the mentioned criminal article may result in imprisonment
for up to five years.

Regnum editorship issued a special statement saying that it considers the
detained contributors “political prisoners, who are repressed for their
principal view against actual cooperation of Belarusian authorities with
chauvinistic, Russophobic and neo-Nazi part of Belarusian opposition”. It
continues that the arrest of Regnum authors was a provocation by the
Belarusian special bodies “aimed at pushing Belarusian President
Lukashenka towards the path of the Ukrainian ex-President Viktor
Yanukovich”.24

In turn, Belarusian Information Minister Liliya Ananich, stated during her
interview by the state telegraph agency that “the authors of these articles
and their customers were trying to bring discord between our countries
and peoples [i. e. Belarus and Russia]. She assured that this was not the
position of the Russian leadership, but of destructive forces which try to
split out deep friendly relations [between the two countries] and the
process of building the Union State”.25

It is yet to be observed how the criminal proceedings will develop and
whether the critical reaction of high-ranking Russian officials about the
arrests will follow. The arrests must have been sanctioned by Lukashenka
or his close circle, meaning that Belarusian officials take the impact of
Russian media disinformation seriously. An effective long-term method
would be creation of Belarusian high-quality media product. However,
this is an expensive instrument and will take quite a long time.

So far the Belarusian authorities have implemented the most radical and
cheapest method available in conquering anti-Belarus campaign in some
Russian media, namely arresting contributors to such media. Following
reaction of the Russian media to these developments in the near future
will be crucial. Whether the anti-Belarus campaign fades away or, on the
contrary, takes a new impetus, either way is of great importance in
assessing evolution of Russian Belarus-related media propaganda.

24 https://regnum.ru/news/polit/2215855.html
25 http://www.belta.by/society/view/mininform-schitaet-nedopustimym-ispolzovanie-smi-v-
tseljah-razzhiganija-natsionalnoj-rozni-nanesenija-223063-2016/

While Russian
media outlet
considers the
arested
contributers to be
political prisoners,
Belarusian authori-
ties view them as
“destructive
forces” trying to
bring discord into
Belarus - Russia
relations.

©EAST Center, 2016.
All rights reserved.
Opinions expressed
in this publication
are those of the
authors alone.
www.east-center.org

http://www.belta.by/society/view/mininform-schitaet-nedopustimym-ispolzovanie-smi-v-tseljah-razzhiganija-natsionalnoj-rozni-nanesenija-223063-2016/
http://www.belta.by/society/view/mininform-schitaet-nedopustimym-ispolzovanie-smi-v-tseljah-razzhiganija-natsionalnoj-rozni-nanesenija-223063-2016/
https://regnum.ru/news/polit/2215855.html

